عملکرد دو دوره ریاست فدراسیون فوتبال و پیش بینی انتخابات آینده

 

عملکرد دو دوره ریاست فدراسیون فوتبال و پیش بینی انتخابات آینده

 

تهران- ایرنا- در روزهای اخیر تمرکز رسانه های ورزشی بر انتخابات آتی فدراسیون فوتبال و تصمیمات اتخاذ شده در مجمع فدراسیون فوتبال است. علاوه بر این موضوع اصلاحات اساسنامه کنونی این فدراسیون نیز زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته و از این رو برای بررسی این 2 موضوع مهم میزگردی با حضور مدیران فوتبالی در ایرنا برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، برگزاری انتخابات جدید در فدراسیون فوتبال و انتخاب یک رییس برای این فدراسیون می تواند به نوعی تعیین کننده سرنوشت و سیاست های پرطرفدارترین رشته ورزشی کشور باشد. در انتخابات جدید موضوع اصلاح اساسنامه فدراسیون نیز مطرح است. برای پیگیری و بررسی تاثیر این 2 مقوله بر فوتبال کشور از کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال و عزیزالله محمدی رییس سابق سازمان لیگ به عنوان دو تن از مدیران فوتبالی کشور دعوت کردیم تا با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخگوی سوالات خبرنگاران ایرنا باشند. البته قرار بود امیر عابدینی عضو هیات رییسه سازمان لیگ نیز در میزگرد ایرنا حضور داشته باشد که در دقیقه 90 برنامه اش تغییر کرد.
آنچه که در زیر می خوانید، مشروح میزگرد ایرنا با این 2 مدیرفوتبالی است:

** عزیزمحمدی: فوتبال متعلق به مردم است؛ نامزد ریاست هستم/ اسلامیان هم می آید/ هیات رییسه در دوره دوم کفاشیان ضعیف شد
ایرنا/ با توجه به اتفاقاتی که در مجمع اخیر فدراسیون فوتبال رخ داد و موکول شدن انتخاب رییس و نواب آن به اردیبهشت ماه، نتیجه این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟
عزیزمحمدی: مشخص نیست در انتخابات فدراسیون فوتبال چه اتفاقی رخ خواهد داد زیرا وزارت ورزش گزینه خود را مشخص نکرده و کفاشیان هم هنوز به صورت قاطع اعلام نکرده که قصد دارد بماند یا خیر؟ شاید کفاشیان در صحبت های خود گفته باشد که قصد نامزدی دارد اما این به خاطر حضور قدرتمندش در فدراسیون است. در واقع به نظر من با توجه به فشار هایی که به کفاشیان آمده شاید او نماند و اگر من هم به جای او بودم قطعا نمی ماندم.
اسلامیان نایب رییس فعلی فدراسیون در مصاحبه اخیر خود گفته من نمی آیم اما به نظر می رسد که قصد نامزد شدن برای ریاست را دارد. من هم گفته ام برای ریاست فدراسیون خواهم آمد اما اگر یک فرد قوی با ویژگی های مدیریتی صفایی فراهانی نامزد شود کنار خواهم کشید و به این فرد کمک خواهم کرد. چهار سال است در فوتبال حضور ندارم اما هیچ وقت علیه فدراسیون و سازمان لیگ موضع نگرفتم و بنای من این است که همه را حمایت کنم. فوتبال برای فرد نیست و برای مردم است.
وقتی یک بازی ملی داریم تمام مردم برای پیروزی تیم ما دعا می کنند و نتایج فوتبال کاملا در روحیه مردم تاثیر دارد. وقتی پای مردم وسط است همه باید کمک کنیم و منافع شخصی را کنار بگذاریم. باید به آن کسی که توانایی اداره فوتبال را دارد کمک کنیم تا او رییس فدراسیون شود. در فوتبال ایران جایگاه های زیادی وجود دارد و آدم قدرتمندی که رییس فدراسیون فوتبال می شود باید از خود فوتبالی ها در کمیته و بخش های مختلف فدراسیون استفاده کند.
اگر بخواهیم نگاه فردی به فوتبال داشته باشیم فوتبال به طور حتم ضرر خواهد کرد. باید خود فوتبالی ها با هم متحد شوند و رییس جدید نیز برای اداره فوتبال از پیشکسوتان آن بهره بگیرد.
متاسفانه در دوره دوم کفاشیان، در موضوع اصلاحات اساسنامه فدراسیون اشتباهات جدی رخ داد. ما در دوره چهارساله اول ریاست کفاشیان در بسیاری از مسائل با وی اختلاف نظر داشتیم اما وقتی تصمیمی توسط جمع گرفته می شد، از این تصمیم حمایت می کردیم. در دوره اول ریاست کفاشیان افراد قوی تری کنار کفاشیان حضور داشتند و به اعتقاد من چهار سال نخست مدیریت کفاشیان قوی تر و موفق تر بود.

**ایرنا/ دلیل اینکه می گویید در دوره اول ریاست کفاشیان موفق تر بود، چیست؟ چرا فکر می کنید در دوره چهارساله دوم این موفقیت به اندازه دوره اول نبود؟
در چهار سال اول دعواهای فوتبالی را ما انجام می دادیم و کفاشیان به کار اصلی می رسید اما در دوره دوم هیات رییسه فدراسیون ضعیف شد. همین طور چون فدراسیون و کفاشیان از نظر مالی حمایت نمی شدند، رییس فدراسیون به طور تمام وقت مشغول رایزنی برای تامین هزینه های تیم ملی و پرداخت حقوق کی روش بود.
کفاشیان در چهار سال نخست، در خیلی از مسایل حرف ما را گوش نکرد و بارها از وی خواسته بودم مشاوران خود را در حوزه های تخصصی انتخاب کند. کفاشیان در مجموع با آدم های قوی مشورت نکرد و این مساله وی را دچار مشکل کرد. از نظر من ماندن و ریاست کفاشیان برای دوره سوم هم اشکالی ندارد اما لازمه آن استفاده از افراد قوی در کنار خود است. باید توجه داشته باشیم که کفاشیان امروز در کنفدراسیون فوتبال آسیا دارای کرسی است و می توان از این ظرفیت بهره برد.
درباره چرایی عدم موفقیت کفاشیان در دوره دوم توضیحاتی دارم. زمانی قرار است درباره بازاریابی صحبت کنیم، یک نفر فوتبالی باشد کافی است و سایر اعضا باید اقتصادی باشند؛ اما درباره کمیته فنی، آموزش و جوانان این گونه نیست و باید اعضای آن فوتبالی باشند.
به عنوان نمونه در کمیته ای مانند روابط بین الملل می توانیم از فردی مانند حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه استفاده کنیم و در کنار وی چندین فرد فوتبالی قرار دهیم. اگر غیر از این باشد، با توجه به مشکلاتی که در فوتبال داریم، نمی توانیم مسائل را اداره کنیم. اگر فدراسیون و دولت در سال جاری با یکدیگر هماهنگ نباشد، اختلافات بالا می گیرد و جنگ می شود و فوتبال مانند چهار سال گذشته ضرر می کند. چرا نباید از امثال وحید هاشمیان و مهدی مهدوی کیا در کمیته جوانان فدراسیون استفاده کرد؟
در کمیته فنی می توانیم از مربیانی مانند حسن حبیبی استفاده کنیم که تمامی مربیان از وی حرف شنوی داشته و به وی احترام می گذارند. البته می توان در این کمیته از وجود فردی مانند مرتضی محصص که علم فوتبال را دارد هم بهره برد اما به این شرط که افرادی مانند حسن حبیبی، منصور پورحیدری، جعفر کاشانی، محمود یاوری و دیگر افرادی را که دارای تجربه عملی در فوتبال هستند، کنار وی قرار دهیم. تنها در صورتی که ترکیب کمیته فنی فدراسیون فوتبال به این شکل باشد می توانیم از یک سرمربی خارجی مانند کی روش بازخواست کنیم. با ترکیب کنونی کمیته فنی، مربیان داخلی نیز به حرف آنها را گوش نمی دهند.
فوتبالی ها باید متحد شوند و رییسی را از بین اهالی فوتبال انتخاب کنند. حتی می توان فردی را از خارج از فوتبال برای ریاست انتخاب کرد اما به این شرط که بداند فوتبال به اندازه کافی نیرو دارد. منظور من از ‘فوتبالی’ فقط بازیکن و مربی نیست زیرا ما مدیرانی داریم که بیش از 10 تا 15 سال باشگاه داری کرده اند و می توانند به مدیریت فوتبال کشور کمک کنند.

** اولیایی: فوتبالیست ها باید بیمه اجباری داشته باشند/ هسته مرکزی فوتبال، باشگاه ها هستند/ اساسنامه های باشگاه های فوتبال متفاوت با یکدیگر است/ دولت، وزارتخانه ها و نیروهای مسلح نباید تیم داری کنند
ایرنا/ آقای اولیایی نظر شما درباره انتخابات رییس فدراسیون فوتبال در اردیبهشت ماه چیست؟ به نظر شما چه افرادی می توانند در این انتخابات شرکت کرده و نامزد ریاست شوند؟
کاظم اولیایی: پیش از پاسخ به سوال شما می خواهم درباره برخی اظهارنظرها که پس از درگذشت رضا احدی مطرح شد، پاسخ دهم. اینکه بعد از درگذشت پیشکسوتان افراد زیادی حضور پیدا می کنند اتفاق بدی نیست و چه ایرادی دارد یک برنامه با عزت برای همبازیان خود در نظر بگیریم.
الگوی فوتبال، تامین اجتماعی و پیشرفت، الگویی وارداتی است و باید این موضوع را بپذیریم. یکی از بزرگترین پیشکسوتان کشور به من گفت ماهانه مبلغ 330 هزار تومان از صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکوستان به من حقوق می دهند و این تاسف بار است.
بحث من در خصوص صندوق حمایت از پیشکسوتان است. ما از وزیر ورزش به عنوان نخستین وزیری که در راس ساختار ورزش کشور قرار گرفته و فارغ التحصیل و مدرس تربیت بدنی است انتظار داریم که فکری اساسی برای پیشکسوتان کنند. ما باید برای ورزشکاران خود حق بیمه پرداخت کنیم و به جای گدا پروری و بالا بردن توقعات، کارهای اساسی و زیر بنایی کنیم. ورزشکاران ما باید بیمه اجباری داشته باشند تا در سنین بالا دچار مشکل نشوند.
من می گویم ارزش ورزشکاران ما این قدر بالاست که باید خودمان را جزء کشورهای جهان سوم ندانیم، صدقه گیر نشویم و ورزشکاران را با عزت بیمه کنیم. باید شرط حضور در میادین فوتبالی بحث تامین اجتماعی (حقوق بازنشستگی) و بیمه درمانی باشد. دنیا این تجربه را دارد ولی ما نمی خواهیم این موضوع را اجرایی کنیم. داشتن بیمه تامین اجتماعی و درمانی باید جزو شرایط حضور بازیکنان و تیم ها در لیگ باشد.
نکته دیگر اینکه برخی افراد وارد فوتبال می شوند و مدعی می شوند که می خواهند مقادیری پول را وارد فوتبال کنند. به عنوان نمونه فردی می گوید من امسال می خواهم 300 میلیارد ریال را وارد فوتبال کنم. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید به همان میزان یا بیشتر از آنچه که این فرد اعلام کرده می خواهد وارد فوتبال کند، از وی ضمانت نامه دریافت کند. در این صورت اگر این فرد این میزان پول را وارد فوتبال نکرد یا نیمه کاره رها کرد و رفت، بخش حقوقی فدراسیون می تواند از آن ضمانت نامه استفاده کند.
امروزه تصور همگان این است که میزان زیادی از پول بیت المال در دست بازیکنان است ولی درون فوتبال به گونه دیگری است. شاید باورتان نشود اما برخی بازیکنان هستند که از من تقاضای 100 یا 200 هزار تومانی دارند در حالی که قراردادشان ممکن است یک میلیارد یا 700 میلیون تومان هم باشد. کمیسیون ماده 5 در وزارت ورزش که مجوز باشگاه می دهد، می بایست از تیم ها این تضمین ها را بگیرد تا در موقع پرداخت حقوق بازیکنان با مشکل مواجه نشوند.

ایرنا/ در فوتبال و قراردادهای بازیکنان عدم شفافیت وجود دارد. علت این عدم شفافیت چیست؟
اولیایی: ما هسته اصلی فوتبال در دنیا را قبول نداریم. در دنیا هسته مرکزی فوتبال، باشگاه ها هستند. باشگاه یک هویت حقوقی دارد و ما این هویت حقوقی را به باشگاه ها نداده ایم. امروز 16 باشگاه در لیگ برتر داریم که هریک اساسنامه جداگانه ای دارند. بازی فوتبال خیلی عظیم است و عقل ما در برخورد با آن مرتجعانه بوده است.
روزی برادران خیامی در ایران، شرکت ایران خودرو را تاسیس و تیم پیکان را ایجاد کردند زیرا می دانستند هیچ اقدامی بُرد تبلیغاتی بالاتر از فوتبال ندارد. ظرف 2 سال بهترین حقوق برای بازیکنان و کادر این تیم بود زیرا بهترین تبلیغ را برای پیکان می کردند. بعد از 50 سال ما هنوز تیم پیکان را داریم.
ما کاربرد اصولی کار را بلد نیستیم. کارخانه نساجی مازندران توسط خارجی ها تاسیس شد و تیم فوتبال برای آن درست کردند. کارخانه قدیمی و مصادره شد و از بین رفت ولی هنوز اصرار داریم که حتما تیمی با نام نساجی مازندران را داشته باشیم. این چه فکری است؟ وقتی بُرد اقتصادی ندارد چرا باید این برند را حفظ کنیم؟
اساس باشگاه داری در کشور تعریف نشده است. به عنوان مدیران فوتبال کشور چندین بار در مجلس شورای اسلامی حضور یافتیم و گفتیم ساختار باشگاهی را تعریف کنید. در کشور ما دولت، وزارتخانه و نیروهای مسلح تیم داری می کنند و بخش خصوصی تیم ندارد.
اعتبار سیاسی کشور هزینه برخی باشگاه ها می شود. اساس باشگاهی فوتبال تعریف نشده است. توقع ما از وزیر کنونی ورزش این بود که صف و ستاد ورزش را از یکدیگر جدا کند. تیم داری دولتی در دنیای متمدن کنونی معنایی ندارد.

** عزیز محمدی: تعداد اعضای کمیته اجرایی در اصلاحات اساسنامه به 37 نفر افزایش می یابد/ زنان اجازه نامزدی ریاست را خواهند یافت/ رییس فدراسیون، 8 نائب رییس خواهد داشت
ایرنا/ آقای عزیز محمدی در مجمع فدراسیون که در روز 23 دی ماه برگزار شد، اعضا تصویب اساسنامه جدید و اصلاح شده را به آینده موکول کردند. این اصلاحات که در ساختار فیفا رخ داده و باید با توجه به در نظر گرفتن منافع و ساختار حقوقی ملی مطابق با آن اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال نیز تدوین شود، چه می گوید؟
عزیزمحمدی: اساسنامه ای که قرار است در سال جاری میلادی به تصویب برسد، از هم اکنون بر روی سایت فیفا قرار داده شده و بعد از آنکه به تصویب مجمع فیفا رسید، تبدیل به اساسنامه جدید این نهاد خواهد شد. در یکی از مهم ترین بندهایی که قرار است اصلاح شود، کمیته اجرایی به شورا تبدیل می شود و اعضای آن نیز از 25 نفر به 37 نفر تبدیل می شود. براساس این بند بخشی از اختیارات رییس به شورا و کنگره واگذار شده است.
علت این موضوع نیز آن است که بعد از افشای فساد اخیر در فیفا، می خواهند شورا را از حاشیه به متن بیاورند. در اساسنامه جدید نحوه انتخاب نائب رییس فدراسیون تغییر کرده است. در گذشته نیز من مخالف انتخاب نواب رییس به شیوه کنونی بودم زیرا مخالف اصل دموکراسی در فوتبال است. علت اینکه چنین تصمیمی گرفته شده، این است که در هیات رییسه، رییس فدراسیون به همراه 3 نائب رییس که خودش انتخاب می کند، در مجمع 4 رای خواهند داشت و اگر یکی از 5 نفر دیگر را با خود همراه کنند، هیات رییسه بی معنا می شود.
براساس اصلاحات جدید، تبعیض جنسیتی برای نامزدی ریاست فیفا و فدراسیون ها برطرف شده و زنان نیز می توانند برای ریاست نامزد شوند. اساسا یکی از مهم ترین بخش های اصلاحات جدید توسعه نقش زنان در فوتبال است که باید سطوح مدیریتی آن را نیز در بر بگیرد.
اساسنامه جدید در ماده 15 می گوید مدیریت فوتبال باید مطابق الگوی مدیریت سالم باشد و باید موارد زیر را رعایت کند: بی طرفی در امور سیاسی و مذهبی؛ جلوگیری از هرگونه تبعیض نژادی؛ استقلال و جلوگیری از هرگونه نفوذ سیاسی؛ اطمینان از اینکه نهادهای قضایی مستقل هستند و تفکیک قوا وجود داشته باشد. ( توضیح اینکه کمیته های استیناف، اخلاق و انضباطی باید جدا از یکدیگر باشند.) این بند اضافه کرده است که تمامی سهام داران باید قوانین بازی را رعایت کرده و یکپارچگی و اصول جوانمردی را رعایت کنند و آرای نهادهای قضایی ورزشی را هرآنچه که هست، بپذیرند.
اساسنامه جدید می گوید یک فرد نمی تواند هیات مدیره 2 باشگاه یا بیشتر را اداره کند اما در کشور ما وزیر ورزش هیات مدیره 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را اداره می کند. همچنین اصلاحات جدید می گوید نهادهای قانونگذار باید بدنبال ایجاد دموکراسی و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی باشند.
در این اصلاحات درباره گزارش مالی سالیانه تاکید شده خزانه دار و بازرس را باید اعضای هیات رییسه انتخاب کنند. در حال حاضر در فیفا بازرس جداگانه و خزانه دار ندارد ولی یک کمیته مالی و یک کمیته ممیزی دارد. کمیته ممیزی هم کمیته مالی را میزی می کند و هم هیات رییسه و سایر کمیته ها را.
براساس اصلاحات جدید، رییس فدراسیون، هشت نائب رییس خواهد داشت و اعضای کمیته اجرایی نیز 37 نفر می شوند.

ایرنا/ با توجه به تغییر زمان انتخابات، چه کسی باید سرپرست فدراسیون بین اسفند 94 تا اردیبهشت 95 باشد؟ آیا وزارت ورزش می تواند در این دوره برای فدراسیون سرپرست انتخاب کند؟
عزیزمحمدی: مجمع وقتی زمان انتخابات را به تاخیر انداخت، به طور ضمنی تایید کرده که اعضای کنونی سرپرست باشند. اما باید مجمع فدراسیون در کشور ما جلسات خود را به طور قانونمند برگزار کند. به عنوان نمونه در صورت رای نیاوردن نواب رییس، مدت یک ماه به رییس فدراسیون وقت داده می شود اما غلامرضا بهروان و مهدی تاج بسیار بیشتر از این مدت سرپرست بودند.
من فقط کفاشیان را در تصمیم گیری ها مقصر نمی دانم زیرا شما به طور مثال در حال حاضر هیچ نظارتی بر فعالیت های کمیته تیم های ملی و آموزش نیست. مجمع باید درباره نظارت بر کمیته های فدراسیون، یک کمیته ممیزی ایجاد کند یا اینکه از بین اعضای کمیسیون ها، افرادی را برای نظارت بر روند امور در کمیته ها تعیین کند. در مجموع مجمع باید نظارت دقیق تری برروی کار فدراسیون داشته باشد.
نکته دیگری که درباره اصلاح اساسنامه می خواهم بگویم آن است که اعضای مجمع باید به صورت بند بند به اصلاحات جدید رای دهند. مطمئن باشید اگر درباره اصلاحات جدید، بند بند رای گیری نشود به سود من عزیزالله محمدی خواهد بود اما باید منافع فوتبال را در نظر بگیریم.

ایرنا/ آیا شما به عنوان فردی که مسئولیت های فراوانی در فوتبال داشته اید، با تعویق رای گیری درباره اصلاحات در اساسنامه جدید فدراسیون موافق هستید؟
عزیزمحمدی: نه تنها وزیر ورزش و جوانان بلکه بسیاری از افراد و اعضا با تعویق رای گیری درباره اصلاحات در اساسنامه فدراسیون موافق بودیم. فیفا در اسفند ماه اساسنامه خود را اصلاح می کند اما انتخابات خود را طبق اساسنامه قبلی برگزار می کند.

** اولیایی: مجمع فدراسیون فوتبال تشریفاتی است/ شکایت از صدا و سیما بهترین تصمیم مجمع بود
ایرنا/ آقای اولیایی نظر شما درباره اصلاحات در اساسنامه فدراسیون چیست؟ در حال حاضر برخی از کمیته های فدراسیون مانند کمیته اخلاق چندین ماه است که جلسات شان برگزار نمی شود.
اولیایی: کمیته اخلاق فدراسیون جهانی فوتبال آنقدر از سوی مجمع اختیار گرفته که حتی توانست رییس فیفا و یوفا را برکنار کند. متاسفانه مجمع فدراسیون فوتبال کاملا تشریفاتی است و این به ضرر فوتبال ایران است. متاسفانه ما در مدیریت هایمان یادگرفته ایم در پایان دوره خود، تصمیماتی بگیریم که به سود خودمان و برای ادامه فعالیت مان باشد.

ایرنا/ در روزهای اخیر عنوان شده که سازمان صدا و سیما به دلیل آنکه مجمع فدراسیون فوتبال تصویب کرد به دلیل عدم پرداخت حق پخش از این سازمان شکایت شود، علی کفاشیان را ممنوع المصاحبه و ممنوع التصویر کرده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
اولیایی: کفاشیان اگر دیر از صدا وسیما شکایت کند، مسئول است. شکایت از صدا و سیما بهترین کاری است که مجمع تصویب کرد. متاسفانه رییس صدا و سیما تلاش کرد تا از شرایط موجود درباره حق پخش سوء استفاده کند. اصل 34 قانون اساسی می گوید حاکمیت موظف است دادگستری ایجاد کند تا هر کسی به او ظلم شد شکایت کند. اگر قرار باشد از هرکسی شکایت شد، ناراحت شود، به قانون بی احترامی کرده است. به نظر من ممنوع التصویر شدن کفاشیان هم تصمیم کاملا اشتباهی بود. مجمع درخصوص شکایت از صدا و سیما تصمیم درستی گرفته است و باید حق باشگاه ها داده شود.

** عزیزمحمدی: شورای نظارت بر صدا و سیما دخالت کند
ایرنا/ آقای عزیزمحمدی نظر شما درباره شکایت از صدا و سیما برای دریافت حق پخش چیست ؟
عزیزمحمدی: در رابطه با شکایت سازمان لیگ از صدا وسیما باید بگویم هرکسی قراردادی دارد باید به آن متعهد باشد. باید صدا و سیما و سازمان لیگ باهم جلسه برگزار کنند و این مشکل را حل کنند. به نظر من شورای نظارت بر صدا و سیما باید پیش از انجام شکایت مداخله کرده و مشکل را حل کند.
زمانی که ما در فوتبال حق پخش را می خواستیم متاسفانه زیاده خواهی صورت گرفت. وقتی قرارداد ما 170 میلیارد ریال است نمی توانیم آن را 1600 میلیارد ریال کنیم. همان موقع صدا و سیما حاضر بود 300 میلیارد ریال پرداخت کند اما ما حاضر نشدیم آن را امضا کنیم.
گفت و گو از مهدی رهبر و سید جواد بشیری
ورزشی**9129**9118** 1701

 

منبع خبر:http://www.irna.ir/fa/News/81934311/

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *